Hemsidans innehåll
Eftersom du vill ha en hemsida som speglar ditt företag och uttrycker den identitet som ditt företag har är det viktigt med kommunikation mellan dig och webbyrån när du köper hemsidan. En hemsida bör innehålla lagom mycket information, men tillräckligt mycket så att en besökare kan hitta den information som eftersöks och att företaget ger ett seriöst intryck. Någon måste alltså fylla din hemsida med texter och bilder som ger ditt företag ett ansikte på nätet. Det är viktigt att tänka på när du ska köpa hemsida.
Hemsidans utseende
Precis som med innehållet är det väldigt viktigt hur hemsidan ser ut, det som man brukar kalla för design av hemsidan. Färgval, layout och rätt bilder som ger en rättvis och bra bild av vad ditt företag gör och står för. En hemsida för ett företag som säljer stora maskiner kanske inte ska vara designad helt i rosa. (eller så kanske den ska vara det, för att sticka ut ifrån mängden)
Att kommunicera när man ska köpa hemsida
Med ovanstående i tankarna är det alltså viktigt att någon på ditt företag kan kommunicera med webbyrån, så att hemsidan verkligen stämmer bra överens med ditt företags profil. Det fungerar inte så bra om du som företagare bara säger ”Jag vill köpa en bra hemsida” och sedan lämnar helt åt webbyrån att skapa hemsidan.
En bra webbyrå är medveten om vikten av bra kommunikation och är bra på att prata med företagen som vill köpa hemsidan, och skapa sig en korrekt bild av företaget.