Många företag har en hemsida, men de tänker inte så mycket mer på det. Hemsidan ligger där och ser ut som den gör sedan många år tillbaka. I dagens IT-värld är det A och O att ha en modern hemsida som får besökarna att stanna på hemsidan och klicka sig vidare för att slutligen ta ett beslut och bestämma sig för att ta kontakt med företaget för att göra ett köp.
Vad är det då som gör att en hemsida är bra? Hur får man besökarna att läsa vidare och ta kontakt med företaget? Vad bör man alltså tänka på när man ska köpa hemsida?
Svaret på frågan är egentligen inte så svårt. Det är bara att gå till sig själv och fundera på vad det är som gör att man får förtroende för vissa hemsidor och inte för andra. Varför stannar du kvar och läser mer på vissa hemsidor och inte andra?
För det första är det första intrycket väldigt viktigt! Om hemsidan ser ut att vara gjord lite slarvigt, kanske på egen hand, eller om den ser väldigt gammal och omodern ut – då är det inte ett bra första intryck av hemsidan. Om man vill skapa förtroende för sitt företag är det alltså viktigt hur hemsidan ser ut vid en första anblick.
När väl besökaren tycker att det ser modernt och pålitligt ut, vad händer då? Då är nästa fråga ”var hittar jag det jag letar efter?” Kanske vill besökaren veta mer om produkterna eller tjänsterna. Kanske vill man veta var företaget befinner sig. Kanske vill man veta mer om företagets bakgrund, vilka som driver det mm. Då gäller det att hemsidan har en bra och tydlig struktur så att det är lätt att navigera och hitta på hemsidan.
När man ska köpa hemsida
- Tänk på att en modern hemsida genererar fler nya kunder till ditt företag
- En modern och snygg design av hemsidan är viktigt
- Hemsidan måste ha en bra struktur så att det är lätt att hitta det man söker